lördag 14 augusti 2010

Navnet skjemmer ingen!

Man kan si og mene hva man vil, men navn har ofte vært inndelt i klasser, status og alt etter hva som var på mote.

Jeg har gjort mine egne funderinger over dette og holder absolutt med at det overnevnte stemmer, så kan man kanskje si at jeg er for bestemt i mine overbevisninger, men man har da levd en stund å kan tillate seg å formene det man vil.
Jeg var ved en anledning på et kjøpesenter og hørte en kvinnestemme rope høyt og skjærende, ja så høyt at jeg ville holde meg for ørene hadde det ikke vært for at jeg måtte bruke hendene til å bære alt jeg hadde handlet.

Hun ropte, Ricky Martin, eller som det blir om du kommer fra et lite sted i Nord-Norge hvor selv nærbutikken ble lagt ned på nittitallett, Rekky Martin.
Jeg måtte bare stoppe opp å se. Damen som ropte var like bred som hun var høy og klærne hun hadde på seg ville passe bedre på en tynn tenåring en henne, siden halve magen hennes hang utenfor.
Hun hadde antakelig elsket å høre på Ricky Martin og hadde et inderlig ønske om å kalle sin sønn etter han.

Et sted i Vesterålen har flere slike barn oppkalt etter diverse tv-serier og sangere en noe annet sted jeg har hørt om, jeg kan nevne, Cliff-Rickard, Jill- Doris, Crystal-Beate, Glenn- Bobb, Pamela- Camilla og Sue-Elaine, alle etter kjente artister, men det blir jo ikke helt det samme når man har et etternavn som nordmenn flest har, altså Hansen, Olsen og Johansen, da mister liksom navnet Crystal-Beate Olsen sitt sjarm, om det noen gang har hatt det.

Barn fra sentralere strøk og barn av foreldre som omgås med annet en ”se og hør generasjonen” og attpå til ikke bare ferierer i et nord svensk kamping har oftere navn som har gått i arv eller ligger i et motebilde som ikke er hentet fra siste såpeopera fra inn eller utland, Martin, Kristian, Ann og Kristine.

Så har vi dem klassiske religiøse navnene, Mohammed, Isak og Johannes.

Navnet sier ofte noe om hvor du kommer fra, enten det er fra et miljø, religion eller sted.

Synes du jeg har fordommer?
Tja, mulig det, men du må bare innrømme, det er noe i det.

Navnet skjemmer ingen heter det, men jeg mener da absolutt at mange navn faktisk gjør det, om du da ikke har den egenskapen at du skaper deg et riktig tøft image av hele greia, noe som jeg aldri har sett til dags dato i alle fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar