tisdag 1 juni 2010

Ting man bør gjøre før man dør!

Jeg kjenner mange som har lister over ting de bare må gjøre før dem dør.
Det skal hoppes i fallskjermer, det skal skrives bøker, det skal bestiges fjell, det skal seiles verden rundt, det skal kjøres i dyre raske biler og det skal besøkes all verdens rareste plasser.

Jeg har ikke fått skrevet ned en slik liste av den grunnen at jeg ikke aner hva jeg absolutt bør gjøre før jeg dør og jeg har en følelse at jeg kommer til å bruke mer tid på selve listen enn å utføre alt jeg eventuelt måtte føle jeg måtte gjøre.

Det jeg synes ville være trist er jo om man har en liste på ti ting man vil gjøre så klarer man bare å komme til punkt 4 før man dør, hva var poenget da?
Vel man forsøkte vel i alle fall og kanskje man kunne gi listen videre til en annen i familien så de kunne avslutte listen?

Så er det saken med timing, når skal man begynne å skrive listen?
Man burde vel egentlig skrive den tidlig i livet slik at man hadde tid til å planlegge de tingene man hadde satt seg for å gjøre, men merkelig nok dukker slike lister ikke opp før man har passert de tretti og aller helst de førti når man oppdager at man er kommet mitt i livet og det livet vi har lagt bak oss har passert fortere en rakett og man sitter der og lurer på hva man hadde fått gjort, og hvorfor alle andre ser så gamle ut.

Man vil vel alle vise til en slags CV hvor alt vi har gjort kan om en ikke imponere andre så i alle fall få oss selve til å dra på smilebåndet over vår egen fortreffelighet.
For noen er det å klatre en fjellvegg det store for andre igjen er det å lære å gå på skøyter en prestasjon verdt gull.

Kommer vel an på hvor høyt vi setter listen!

Noen kan si etter at de har hørt noen har dødt mens de holdt på med noe de elsket, at ja men han/hun døde mens de hadde det som best!
Hvem faen vil dø da?
Det er vel ikke mitt i et øyeblikk av nytelse man vil dø, men tiden etter når det er så kjedelig at man like godt bare kunne dø!
En mann vil for eksempel heller dø etter et samleie når partneren vil koses eller enda verre prate følelser enn når de var mitt i samleiet, om han fikk velge.

Man skal ”gi seg” når man er på topp sies det, tja jeg vil heller gi meg rett før det slik at alle trudde jeg kom til å klare meg til topp, om jeg bare hadde fått litt leve litt lenger.

Kanskje jeg rett å slett er for lat til å lage en ”hva jeg bør gjøre før jeg dør liste” eller har jeg ikke vett nok til å lage den?
Har du en slik liste?
Hvor langt har du kommet på den i så fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar