fredag 2 april 2010

HerreGud altså!!

Kjære Gud, jeg må få plage deg litt, håper jeg ikke forstyrrer.
Jeg skal ikke be deg om billigere huslån eller en milliongevinst i lotto, ikke heller skal jeg be om at du gjør meg tynnere, vakrere eller at du gir meg tru på at jeg kan gjøre det bedre for alle verdens barn og voksne, men jeg skal be deg om en ting og det er litt av din tid til å lese dette.
Er du klar over at det finnes mennesker som refererer til deg i flere slags bøker for hva dem mener er rett og galt i verden?
Er du klar over at i en av bøkene står det at vi mennesker er laget i ditt bilde?
Er du klar over at i en av bøkene står det at du ga oss en sønn slik at vi kunne få tilgivelse for våre synder?
Er du klar over at det står i de bøkene at man skal følge bøkenes lover slavisk ellers havner vi i helvete?
Og jeg skjønner du ler nå, det er ok, for det gjør også jeg, nesten som en aprilspøk er det faktisk.
Problemet skjønner du Gud, er at folk trur på hva som står i diverse bøker hvor de har det til felles at alle påberoper seg retten til deg.
Du skjønner dem lager til og med krig om hvem som skal eie deg mest, har du hørt noe så sykt?
Dem kaster folk i fengsel om dem trur mer på en bok en enn annen og dem slår og misshandler, torturere og dreper og tar livet av seg også på grunn av det samme.
Ja jeg vet at du rister på hodet sånn at påskevinen fra i går kveld gjør hodet ditt svimmel nå, tru meg jeg blir også svimmel når jeg tenker på alt dette tøv, og jeg har ikke engang rørt vin på lenge.

Men er det ikke utrolig at folk går gjennom et helt liv og forsøker å leve etter bøker som ble skrevet og samlet inn av ulike folk i generasjoner for tusenvis av år siden, bare for at dem er redd for et sted man bare kan oppleve ved mareritt eller fra film?
Jeg vet ikke om du vet det, men mennesker bruker cirka 10 prosent av sin hjernekapasitet heter det, og enda har dem ikke skjønt at det er vi som avgjør hva som er rett og galt, neida dem driver og skyller på deg Gud, morsomt eller?

Vi driver og feirer påske nå, fordi dem mener din sønn ble korsfestet og drept i denne tiden, ja sånn at vi skulle få evig liv liksom, og med tanke på alle som i dag er døde enda dem trudde på at dem skulle få evig liv, så er jo det en riktig god skrøne, ikke sant?
Men for all del, det er ok med litt fridager som påsken gir, det kan gi folk litt tid til å tenke på andre en seg selv og få en opplevelse av hyggelige samvær og se at det er det som gir livet verdi, samvær med andre, latter, glede og ja selvfølgelig vin for oss som er så heldig at vi kan nyte det.
Du får gå tilbake til ditt nå Gud, jeg tenkte bare du ville vite siste nytt fra meg.
Og du Gud, om jeg var deg så ville jeg ta copright på navnet ditt, det er sykt mange som missbruker det nå for tiden, det er en del penger å hente der, herregud altså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar