lördag 8 januari 2011

Klovner i kamp!!!

Det foregår en kamp i ”maktens korridorer” en kamp om å få leke klovn på bekostning av oss ”uforstående” og for å få betalt av regjeringen, mens klovnekampen lekes.

Da jeg var liten elsket jeg å bli lest for, å høre fortellinger fra bøkenes verden som så ble kino inni mitt hode.

Så ble jeg eldre og lærte å lese selv og kunne forsvinne inni alle verdens merkeligste historier forfattet av ulike mennesker, jeg elsket det og gjør det fortsatt.

Men vi snakker fortellinger her, om de er skrevet i siste år eller for tusenvis av år siden så er det fortsatt fortellinger som fortelles om troll i skoger eller om en person som gikk på vannet.

Noen formener å tru på at en gubbe som hette muhammed som gifte seg med en ni åring har noe å lære oss i dag.
Noen formener å tru på en gubbe som hette jesus kan redde oss fra å brenne i helvete om vi heller trur på han.

Detter er fortellinger som noen velger å tru på lik linje med fortellinger om pippi langstrømpe som var så sterk at ingen tyver våget å stjele fra henne.

Skal vi tru på fortellingenes eventyrlige virkelighetsgjøring så vil kanskje om tusen år noen lage en statsreligion med pippi som øverste sjef og små tommy og anickaer som tjenere i villa villakullaer rundt i landet mens staten belater deres lønninger.

Slutt å la prester som leker klovner få betalt av statskassen, det er da ille nok at vi må betale for kongelige klovners uvettige pengebruk.

Vi som ikke trur er på noen religion er ikke på noen måte dummere eller lever på kanten av et syndefall, som de truende ville si vi gjør.

Tro på statsautoriserte klovner?

Nei takk!

1 kommentar: