torsdag 27 januari 2011

Værprofetene rir igjen!

Det er en gammel tradisjon, spesielt fra bøndene, at de kunne spå været utefra hvordan naturen reagerte til ulike årstider hva slags vær som skulle komme, fordi de var avhengig av å av et slags samspill for å få avlingene i hus.

I dag bruker vi værprofeter eller meteorologer, for å fortelle oss hva slags vær vi kan forvente, ja jeg antar at værmeldingene er et av de mest sette innslag på tv, spesielt på sommeren, kan vi dra frem solsengen eller må vi grille under tak?

Men da det i fjor sommer skulle være prinsessebryllup i Sverige så hadde de dratt in en meteorolog som fikk det ”ærefulle” oppdraget å spå været til bryllupsdagen, ja hun fikk kalle seg for kongelig meteorolog, som om det skulle gjøre at været ble bedre.

Poenget er at hun sa at det var svært vanskelig å spå været, ja selv det å spå hva slags vær det skulle bli dagen etter var vanskelig fordi som hun uttalte, vindene snur hele tiden!

Og det er da jeg begynner å tvile på alt som heter meteorologer, de har altså brukt x antall år på en utdannelse som skal hjelpe oss andre å vite om vi kan grille, se solen eller få fiskevær, men når alt kommer til alt så kan de ikke engang det?

Fordi vindene snur hele tiden?

Avisoppslaget i går i Svenske aviser sa at det kom til å bli iskaldt ut mars og deler av april i år, jasså!!!

Så det kan de altså si, og jeg lurer på hvordan i all verden de har funnet ut det når de ikke kunne fortelle folket om prinsessebryllupet kom til å ha sol eller regn, og det på en dags varsel?

Nei, jeg har mine tvil om deres kompetanse egentlig er mye mer en de gode gamle værprofetene som kunne si at det ble en varm sommer fordi kua skeit på kløveren i stedet for attmed kløveren.

Eller at det kom til å bli regn i morgen fordi sauen brekte og hønene ikke la egg en dag.

Personlig trur jeg at jeg skal sjekke med en kusine jeg har om hva slags vær som ventes, hun har leddgikt og du kan ta deg faen på at får hun verk i kroppen så er det værforandring på gang.

Kanskje hun skulle starte et eget værmeldingsbyrå, så kan hun tjene tonnevis av penger på verken sin.

Ikke så vondt at det ikke er godt for noe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar