torsdag 21 januari 2010

For mye av det gode er best!

Jeg er sikker på at den som sa at det kan bli for mye av det gode, var en kjip en jævel.
Hvorfor skulle ikke det være fint lurer jeg på, er jo mye bedre med for mye av det gode en for lite, eller?
Kanskje var det en gammel dame eller man fra ”gammel dagene” som sa det, en person som etter å ha sultet og spart i et helt liv for så å nyte livet i en dag eller to og bare kjenner seg uvel i situasjonen.
At man eter en kake bit for mye for så å få vondt i magen vet vi jo alle, men vi gjør det i alle fall, og vi vet jo at det er det siste glasset med øl el vin som gjør at vi begynner å synge falskt, men vi gjør jo det også til tider.
Noen har for mange sko andre har for mange verktøysett, noen har for mange gullsmykker mens andre har for mange tekniske duppedipper, men for mye for hvem eller hva?
Er det for at vi skal få dårlig samvittighet for at ikke alle andre har det samme som deg eller?
Klart det er, det vil alltid være noen som mener seg vite bedre, sånn er det bare.
Det vil alltid være noen som sier at det ikke er bra å spise så mye kake for da blir man fet, alltid noen som sier at røyking gjør deg syk, alltid noen som spør hva du skal med alle de skoene du ikke bruker, alltid noen som har en mening om andres liv og måte å leve på, og det uten å spørre om lov til å mene noe som helst om andres valg.
Jeg har venner som røyker for mye, drikker for mye, trimmer for mye, elsker mer en andre, jobber for mye, leker for mye, men ingen av dem klager eller skulle ønske det var annerledes, takk o lov.
Det er fantastisk og ha for mye av det gode, jeg vil gjerne ha i tonnevis for mye av det gode, og det hele tiden og ja takk, gjerne døgnet rundt også.
Kommer alltid tider da man ikke får for mye av det gode, slik er livets berg og dal bane, så derfor tar jeg i mot og fanger inn alt det gode jeg finner med begge hendene tennene og føttene, om jeg hadde kunnet bruke bena til annet en å spasere og jogge.
Det er jo faktisk alle som nyter det gode i livet som skal gi andre av deres overskudd, der i ligger en slags balanse.
Og det gode i livet får man faktisk stort sett gratis også, om man har evne til å se annet en bare det negative i livet, et smil, en kyss, klemmer og gode ord til hverandre gir et liv som kan oppleves deilig og kan virke for godt til å være sant.
Åpne opp for det gode i livet, åpne opp for, for mye av det gode, hele dagen, hele uken og resten av ditt liv, det vi antakelig minnes når vi ligger på det siste er vel nettopp det, det gode vi tillot oss i livet, for jeg kan ikke tru at noen ligger der og tenker, faen, jeg skulle ikke ha spist for mye kake….
For mye av det gode er alltid best, det søte smaker bedre en det sure.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar