söndag 3 januari 2010

Julens hevn!!!

Noen ganger er livet bare så deilig, som i dag for eksempel når jeg kaster ut siste rest av julen.
Juletreet ble kastet ut med toppen først og fortsatt med foten på nyttårsaften, men til trøst så fikk jeg over halve granens barrer igjen på stuegolvet.
Normalt vill treet stå til i dag, men da det var 5 hunder og en katt i huset nyttårsaften så ville nok treet ha stått ganske nakent i alle fall om det ble igjen inne, dessuten så har guttehunder en tendens til å tru at man har tatt inn et toalett til dem om dem ikke er vant med juletrær inne i husene.
Er det en dag i året som jeg faktisk ser frem til å vaske hus på så er det i dag.
Jeg fyrer i ovnen, tross alt minus 16 grader ute, og skal finne frem diverse esker hvor all julepynt skal få hvile til neste jul dukker opp igjen.
Så når huset er rent og julen er bortpakket og gjesterommene er ryddet etter julegjester så skal jeg nyte stillheten, duften av grønnsåpe og smaken av nytraktet kaffe.
For meg må alle andre bare tyne julen helt til påsken men da dem fortsatt trur at julen vare så lenge så sitter jeg ute i solveggen og lovpriser vårens ankom.
En av mine venninner lar store deler av julepynten få henge helt til påske faktisk, hun elsker julen eller stemningen av julen og hun ler rått når jeg stikker innom og nesten lager opp ned kors med fingrene når jeg fortsatt må flytte på hennes nisser og juleengler langt uti mars.
Julen varer helt til påske, sier hun og jeg kjenner at jeg får en ekstra rynke rundt munnen av gremmelse mens hun fikk samme rynke da hun oppdaget at jeg hadde kastet ut juletreet nyttårsaften og at jeg har fjernet alle spor etter julenissen nesten med en gang januar har blitt to minutter gammel, som hun sier.
Jeg er vel kanskje ikke så nostalgisk at jeg på død å liv må holde liv i ting, tilstander eller høytider når jeg selv føler det er over.
Man skal nyte når dagen er der akkurat som man eter fisken nykokt og ikke etter fem dager på kjøkkenbenken, bare for at den var så vakker å se på først.
Men takk o lov at vi er ulike i alle fall, ellers ville ikke jeg ha noe å irritere meg over når jeg går tur med hundene og registrerer at de fleste naboene lar julestjerner og adventstakene stå i vinduene til begynnelsen av februar.
Nei det er et nytt år, rydd ut det gamle og inn med det nye sier nå jeg, selv om jeg nok aner at det er en ting som faktisk varer helt til påske, og det er granbarrene som har en tendens til å lure seg rundt i huset slik at dem kan le mot meg da jeg trør dem i føttene, det er julens hevn mot meg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar